Sjösjuka och båtar

Denna artikel handlar om sjösjuka och båtar. Åksjuka, rörelsesjuka, även kallad sjösjuka, är en vanlig störning av det inre örat. Artikeln diskuterar sätt att hantera rörelsesjuka. Så vad är rörelsesjuka, även kallad sjösjuka, är en vanlig störning av det inre örat. Detta är det område i kroppen som påverkar ens känsla av balans och jämvikt. Rörelsesjuka inträffar när ens hjärna får motstridiga meddelanden om rörelse och kroppens position i en ”rymd”. De motstridiga meddelandena levereras från ditt inre öra, dina ögon (vad du ser), dina hudreceptorer (vad du känner) och muskel- och lederna sensorer. Till exempel kan du bli luftsjuk eftersom dina ögon inte kan känna av turbulensen som kastar planet från sida till sida. Rörelsesjuka kan uppstå med alla resor: fartyg, flyg, tåg, buss eller bil.

Vilka är symtomen vid sjösjuka?

Symtom på sjösjuka inkluderar yrsel, svettningar, illamående och kräkningar. Symtomen kan drabbas plötsligt och fortsätter från att helt enkelt inte må bra till kallt svett, yrsel och sedan kräkningar. Rörelsesjuka är vanligare hos kvinnor och barn mellan 2 och 12 år. Människor som lider av migränhuvudvärk är också mer benägna att röra sig.

Vad kan jag göra för att förhindra eller minimera rörelsesjuka?

Vad kan jag göra för att förhindra eller minimera rörelsesjuka?

Om du vet att du har rörelsesjuka eller kanske är benägen till det bör du överväga detta råd: På ett fartyg: När du bokar, välj en stuga mitt i fartyget och nära vattenlinjen. När du är ombord, gå upp på däck och fokusera på horisonten. I ett flygplan: Begär en fönsterstol och titta ut genom fönstret. En plats över vingens främre kant är den mest föredragna platsen (rörelsesgraden är den lägsta här). Rikta luftventilen för att blåsa sval luft i ansiktet.

På ett tåg: Vänd alltid framåt och sitta nära ett fönster. I ett fordon: Sitt i framsätet; om du är passagerare, titta på landskapet på avstånd. För vissa människor är att köra fordonet (snarare än att vara passagerare) ett omedelbart botemedel. Andra tips för att förebygga eller minimera rörelsesjuka: Läs inte i ett rörligt fordon. Om du är benägen att rörelsesjuka kommer läsning sannolikt att göra det värre. Vila mycket. Få en god natts sömn kvällen innan du reser. Att vara trött kan göra dig mer mottaglig för rörelsessjukdom.

Undvik fet eller sur mat. Undvik tunga, feta och sura livsmedel timmarna innan du reser. Dessa typer av livsmedel – som kaffe, apelsinjuice / grapefruktjuice, bacon, korv, pannkakor – är långsamma att smälta, och i fallet med kaffe kan det påskynda uttorkningen. Bättre alternativ inkluderar bröd, spannmål, spannmål, mjölk, vatten, äppeljuice, äpplen eller bananer. Hoppa inte över att äta men inte ät för mycket.

Drick mycket vatten för att hålla munnen fuktig och urin ljus. Drick inte stora mängder alkohol kvällen innan du reser. Alkohol påskyndar uttorkning och sänker i allmänhet kroppens motståndskraft mot rörelsesjuka om du är benägen att göra det.

Stå om du känner dig lugn. Stå upp, om du kan, och se ut över horisonten. Trots vad du kan tänka, kan du sitta eller ligga faktiskt för att du ska bli värre. Rök inte och undvik andra som röker. Ät torra kex. Torra kex kan hjälpa till att få en lugn mage. Rörelsesjuka kan även behandlas med receptfria läkemedel utan recept.