Nord west najad

+12345 67879

Nord west najad

2019

Se alla nyheter

Båthamnar i världen

Den blåa planeten – det är den jorden som människan dagligen går omkring på.  Blå som i vatten och hav. Vatten och hav leder till båtar och fartyg, och båtar och fartyg behöver hamnar. Världen är full av hamnar. Tidigt, långt innan flygplan och motorvägar var en del av vardagen, var det över haven det fraktades varor och produkter, människor kom och for, kultur spreds och världen blev på så sätt lite större. Om det inte vore för alla hamnar skulle Storbritannien och i synnerhet England aldrig blivit ett typiskt te-land, vore det inte för hamnarna på Ostkusten och Västkusten här i Sverige, skulle aldrig frakten i form av bomull och porslin, siden och spännande exotiska frukter kommit till detta nordiska land. Hamnar har man mycket att tacka.

Trots flyg och bilvägar, tåg och internet sker fortfarande en stor del av jorden kommunikation med båtar. Enorma fartyg fraktar fortfarande stora gods över haven mellan olika världsdelar. Mycket import till Sverige sker från Kina och USA. Länge ansågs Rotterdams hamn vara den största i världen. Men med tiden lyckades asiaterna bygga ut sina hamnar i Singapore och Hong Kong som följd av att växa till en av världens största exportörer av varor. Idag ligger världens största hamn i Shanghai. Kineserna har knipit platserna till och med topp åtta när det kommer till stora hamnar. Den ekonomiska utvecklingen som har skett under de senaste 20 åren i Kina speglas direkt i hamnarnas storlek och tillväxt. En relation som går hand i hand. Först på nionde plats kommer en amerikansk hamn utanför Los Angeles.

Europeiska hamnar är stora men inte störst

De europeiska hamnarna har kommit att hamna på efterkälken under de senaste decennierna. Inte för att man kan kalla dessa hamnar små – Rotterdam som idag ligger på plats 13 omsätter runt 12.4 miljoner TEU varje år, tätt följt av Antwerpens hamn på 15:e plats och Hamburgs hamn som ligger på 18:e plats, där omsättningen är tio och åtta miljoner TEU respektive varje år. Bara för att få ett perspektiv, Shanghai omsatte cirka 37.1 TEU under 2016, och det har knappast minskat sedan dess. Sverige är ett litet land, vilket går att se på många sätt – bland annat befolkning men också hamnstorlek. Att kvala in på topp 100 är det inte tal om, då den största godshamnen som ligger i Göteborg (Göteborgs containerhamn, APM Terminals) omsätter 0.8 miljoner TEU.

Vackra hamnar

Hamnar handlar dock inte bara om gods, frakt, pråmar och fartyg. Runt om i hela världen myllrar det av vackra, trevliga och välkomnande hamnar – mer i gästhamnsstil. Och här är Europamästare. Att inte åka på en kryssning längst med den europeiska kusten är att välja bort något fantastiskt. Välja bort att ta båten till länder med gräns mot havet är att missa något oslagbart. För alla länder med kust har också hamnar, vilket gör utbudet enormt. Som tur är, att ta sig med båt till havsparadis i Europa är inte ovanligt. Att därför Mallorca, Spanien, Portugal med flera har byggt helt underbara hamnar i anknytning till sina kuster är inte särskilt konstigt. Palmas hamn, hamnen i Ponto Cervo, i Sardinen, Puerto Banus hamn i Marbella… listan kan göras oändligt lång. Missa inte detta.